Psykologisk trygghet i skolen: De 9 måtene å være snill på som styrker barns læring

Grow from Kindness i skolen: Hvorfor vennlighet er en av de viktigste faktorene for barns læring, trivsel og psykiske helse
Barn lærer best når de føler seg trygge.
Det har lærere visst lenge — men i dag har vi også solid forskning som viser nøyaktig hvorfor trygghet og vennlighet er avgjørende for barns utvikling, læring og regulering.
Likevel er det én ting som ofte undervurderes:
De små vennlige handlingene.
De små øyeblikkene av å bli sett, møtt, inkludert.
De små interaksjonene som gjør at barnet får puste litt dypere og tør å ta mer plass — både sosialt og faglig.
Dette er grunnmuren i Grow from Kindness og de 9 måtene å være snill på – og det er noe alle voksne rundt barn kan bruke: foreldre, lærere, assistenter og skoleledere.
I dette innlegget får du:
-
hvorfor vennlighet er biologisk smart
-
hva som skjer når barn føler seg utenfor
-
hvordan De 9 måtene å være snill på skaper tryggere klasserom
-
hvordan skolen kan bruke dette i praksis
-
hvorfor dette arbeidet skaper bedre læring, bedre klassemiljø og lavere stress
…og til slutt en invitasjon til dem som ønsker å ta dette enda dypere.
1. Barn lærer ikke når hjernen er i alarm
Når et barn føler seg utrygt — enten det er på grunn av sosial uro, hektisk atmosfære, små konflikter eller en følelse av å ikke høre til — skjer følgende i hjernen:
-
Kortisol øker
-
Adrenalin aktiveres
-
Kroppen går over i «freeze-fight-flight»
Resultat?
-> Læringskapasiteten faller dramatisk.
Hjernen prioriterer overlevelse, ikke brøkregning.
Dette påvirker spesielt frontallappen, området som styrer:
-
problemløsning
-
konsentrasjon
-
impulskontroll
-
planlegging
-
læring
Forskning fra bl.a. Center on the Developing Child ved Harvard University viser at langvarig stress (“toxic stress”) reduserer både trivsel og kognitiv utvikling hos barn.
(Toxic Stress : What is toxic stress?)
2. Vennlighet og trygghet aktiverer hjernens beste systemer
Når barn blir møtt med vennlighet — et smil, en inkluderende gest, en trygg voksen — skjer det noe magisk, men helt målbart:
Oksytocin øker
→ barnet føler seg trygg, rolig og sosialt motivert
Serotonin stabiliseres
→ bedre humør og mestringsfølelse
Dopamin frigjøres
→ økt motivasjon og læringsglede
Endorfiner aktiveres
→ barn føler velvære og energiløft
Dette er ikke “koselig ekstra”.
Dette er biologi.
Vennlighet er bokstavelig talt en snarvei til å få hjernen i læringsmodus.
(The science behind kindness and how it’s good for your health | SSM Health)
3. De 9 måtene å være snill på – et praktisk rammeverk for skolen
Jeg har vært jobbet med undervisning i 20 år. Jeg har vært utdannet lærer i mange av disse årene. Jeg er utdannet lærer ved NTNU og også montessorilærer i Bergami Italia - FCISM. Dette videre er basert på forskning og også egne observasjoner. Enhver lærer vil nok ha oppdaget dette tidlig i sin karriere så dette er nok ikke nytt for noen lærer. Likevel er det fint å sette det ned på papir, systematisere og se på det som et verktøy.
Det jeg elsker med De 9 måtene å være snill på, er at de er konkrete, enkle, og brukbare i hverdagen.
Det er ikke abstrakt, og det er ikke moralpreken.
Det er mikrohandlinger.
Og forskning viser at mikrohandlinger har makroeffekt på trivsel og tilhørighet.
Uten å gå i detalj på alle ni her, er dette noen eksempler på hvordan de fungerer i skolehverdagen:
✔️ Barn som føler seg inkludert, deltar mer i læring
Inkludering gir trygghet → trygghet gir mot → mot gir læring.
✔️ Barn som får lov til å være seg selv, regulerer seg bedre
Når voksne møter barn med varme og interesse, synker stresshormonene.
✔️ Barn som lærer å tro på seg selv (#9 way of being kind), tar flere sjanser
Og forskning viser at mestring er en av de viktigste faktorene for akademisk utvikling. Vi må tørre risikere å feile. Det er ikke farlig å feile!
✔️ Vennerelasjoner blir sterkere
Vennlighet bygger bro der misforståelser ofte blir konflikter.
✔️ Klassemiljøet blir tryggere
Små handlinger → store effekter i gruppedynamikken.
Dette rammeverket fungerer like godt i klasserommet, i friminuttene og hjemme.
4. En trygg skolekultur er ikke luksus – det er nødvendighet
Det handler om hvordan barna vår har det i dag. Men det handler også om hvilket samfunn vi bygger for de neste 10-årene. Hvilke mennesker skal arve samfunnet vårt? Er det sikre individer som tørr å bidra, som har realisert mye av sitt potensial? Eller er det ulykkelig, usikre mennesker som har undertrykket sine egne evner og lar Janteloven hugge ned hver ide som kommer til dem? La oss satse på å bygge et fundament av GODHET som den neste generasjonen kan vokse fra, finne styrke i og som de igjen kan gi til generasjonen etter!
Den norske Elevundersøkelsen viser hvert år at mange elever opplever:
-
uro i klasserommet
-
ensomhet
-
følelsen av å være oversett
-
mangel på tilhørighet
Samtidig vet vi at:
-
elever som føler seg trygge, lærer mer
-
elever som opplever varme, viser mer positiv sosial atferd
-
et godt klassemiljø reduserer mobbing
-
voksne som jobber systematisk med relasjoner, får mer ro i undervisningen
Med andre ord:
Vennlighet = bedre læring, bedre psykisk helse, bedre skole.
5. Hvordan foreldre og lærere enkelt kan bruke dette i hverdagen
Vennlighet trenger ikke store prosjekter.
Den trenger små øyeblikk.
Her er tre enkle ting voksne kan begynne med allerede i morgen:
1. Se barnet før du snakker med barnet
Et ekte godt blikk kan roe nervesystemet (obs - de positive hormonene!)
2. Gi små, konkrete anerkjennelser
Når du sier: «Jeg la merke til at du hjalp henne med sekken i dag,» eller «Jeg så at du prøvde igjen selv om det var vanskelig,» så speiler du barnets handling, ikke prestasjon.
Dette bygger indre identitet – barnet begynner å se seg selv som en som hjelper, prøver, inkluderer, tør eller viser omsorg.
Når anerkjennelsen handler om atferd barnet selv kan velge igjen, styrker du barnets følelse av autonomi og mestring uten press om å prestere.
3. Lytt uten å reparere med én gang
Når et barn er lei seg, sint eller stresset, trenger nervesystemet først og fremst å bli møtt, ikke fikset.
Å si: «Jeg hører deg. Fortell mer,» hjelper barnet å regulere følelsene sine gjennom relasjonen — fordi trygghet demper stresshormoner.
Hvis vi hopper rett til løsninger («Da må du si ifra», «Du må bare ignorere det», «Vi ordner dette»), risikerer vi å avbryte reguleringsprosessen.
Barn finner ofte svarene selv når de føler seg trygge, sett og forstått først. Dette har jeg lært på den vanskelige måten... Jeg har barn som kan bli så sinte og jeg gjorde alt galt før jeg forsto at problemet var meg. Det var hardt å innse, men det hjalp veldig da jeg fant dette.
6. Når skolen vil ta dette et steg videre
Dette blogginnlegget gir bare et glimt av hva som ligger i Grow from Kindness og De 9 måtene å være snill på.
Når jeg holder foredrag for skoler - og gjerne da foreldremøter hvor barn og lærere er tilstede -, får deltakerne:
-
komplett innføring i rammeverket
-
konkrete klasseverktøy
-
forståelse for forskningen bak
-
hvordan barn kan bygge selvtillit gjennom handling
-
hvordan man skaper et læringsmiljø med trygghet og ro
…og mest av alt:
en felles forståelse i hele skolen for hvor viktig det er å være snille med hverandre.
Motivasjon og "tillatelse" til å være gode og positive - det kan ikke undervurderes!
For når alle voksne handler likt, når vi samles rundt en felles sak - da skjer endring fort.
7. Og for de voksne som selv kjenner seg litt igjen…
Av og til treffer dette temaet også oss voksne.
Vi som står der midt i livet, midt i hverdagen, og merker at vi også kunne trenge litt mer tro på oss selv.
For noen setter dette i gang en indre prosess:
“Hva mer kunne jeg fått til… hvis jeg også trodde litt mer på meg selv?”
Hvis du kjenner et lite nikk inni deg nå:
Vit at du ikke er alene.
Mange som møter Grow from Kindness i skolen, blir nysgjerrige på hva mer som er mulig – også i sitt eget liv.
Det finnes veier videre.
Og du er velkommen når du er klar.
Avslutning: Barn fortjener vennlige voksne
Vi kan ikke kontrollere alt som skjer i livet til barn. Og det er viktig at barna våre får prøve seg. Vi ønsker oss jo robuste barn. Likevel vil jeg påstå at det er forskjell på å lære et barn å svømme ved å kaste dem ut på den dype delen av bassenget og å starte med å leke på grunna.
Og vi kan kontrollere hvordan vi møter dem. Vi kan være basen du finner trygghet i når andre deler av livet stormer.
Når voksne velger vennlighet – ekte, praktisk, hverdagsvennlighet – skjer det gode ting:
-
barn blir tryggere
-
voksne kan få det lettere når de også støtter og backer hverandre
-
skolen blir et sted alle vil være
Grow from Kindness handler ikke om å være perfekt.
Det handler om å være bevisst.
Og litt mer vennlig, litt oftere. Smile, takke, løfte blikket og le sammen! Ikke undervurder felles latter. Viktig prinsipp: Et vits er når alle ler.
Ønsker skolen deres å lære mer?
Jeg holder foredrag om Grow from Kindness og De 9 måtene å være snill på.
Vil dere samle dere om det felles oppdraget det er å bygge et fundament av godhet som elever og voksne kan vokse fra?
Ta gjerne kontakt!
Book et foredrag eller ta kontakt her:
FOREDRAG - Ida Höglund
Takk for at du leste og LYKKE TIL med den gode jobben dere gjør!
Jeg heier på dere!




0 comments
Leave a comment
Please log in or register to post a comment